I både Admin och Fordon är hela den underliggande kommunikationstekniken utbytt. För kontorspersonal ger bytet inga omedelbara förändringar. Men i fordonet hoppas vi att bytet löser en del kommunikationsproblem som vi haft med den gamla tekniken. Den nya tekniken innebär också att de kunder som behöver kryptera kommunikationen kan göra det relativt smidigt. (Allt är relativt när man pratar säkerhet.)
Den här versionen slutar stödja kartlagringstekniken GeoPackage (lokal karta), eftersom kartbranchen gått över till .mb-tiles (också lokal karta), som vi redan har stöd för sedan version 2.7.
Endast ändringar blinkar orange - I tabellerna blinkar en cell till när dess data ändras. En bugg gjorde att koordinater blinkade även när de inte ändrats.
Anläggningsnummer i fil - Det är inte så många som använder filöverföring längre. Därför tog det ett tag innan vi upptäckte att anläggningsnumret inte längre lästes in. Fixat.
Blandat svenska och engelska - Vår leverantör av tabell-komponenter har i en uppgradering valt att stödja ett fåtal stora språk istället för att stödja alla språk. På sin supportsida uppmanas man att höra av sig om man har ett språk som inte längre stöds. Vi har hört av oss, och väntar på besked. Tills dess är en del av programmet på engelska.
I den här versionen är underliggande kommunikationsteknik uppgraderad till det senaste. (Vi går från Microsoft .NET Framework till Microsoft .NET 6) I tidigare version rapporterade en del kunder att bilar tappade uppkoppling och måste startas om för att återfå den. I och med bytet av teknik tror vi att problemet är löst. Problemet uppstår i alla fall inte i vår egen testmiljö, och det har inte uppstått i Kristianstad, som varit testkund.
Den QR-kod som visas för foto-appen innehåller mer information, vilket kommer göra det lättare för vår support att se skillnad på om det är en förare som glömt skicka upp ett foto, eller om det är teknikstrul. Den nya felsökningsinformationen kommer nyttjas av den nya Foto-appen, som ännu inte är släppt.
Ny bilposition var 3:e sekund - En bugg gjorde att bilars position bara uppdaterades 1 gång per minut.
Positionsprediktion - För att slippa lagg i GPS-positionen kompenserar vi för det genom att göra en prediktion. Funktionen utgick från att GPS-signalen levererades punktligt varje sekund. Men ute i fält kan tidsintervallet variera, och då hamnade bilens kartikon på fel plats.
I version 2.7.3 introducerade vi möjlighet till krypterad kommunikation. En central del av det är att klienterna ska kunna vara säkra med att de pratar med rätt server. Servern identifierar sig med en slags ID-kort som kallas för certifikat. Precis som att polisen utfärdar ID-handlingar finns det betrodda institutioner som utfärdar certifikat. I exemplet här intill syns VASyds certifikat som är signerat av organisationen DigiCert Inc. Version 2.9 och framåt kommer bara stödja certifikat som är signerade av en betrodd tredje part.
I 2.7.3 gjorde vi en snabb lösning där EDP själva utfärdade (signerade) sitt eget certifikat och lät kunderna använda det. Det blir nästan lika säkert under förutsättning att alla klienter vid installationen får en kopia på serverns certifikat. Men att hantera certifikat på det viset blir knöligt när de ska bytas ut, för då måste man inte bara byta på servern, utan i alla bilar också. Därför är det inget vi stödjer längre.
Om ni ska kommunicera krypterat måste ni nu använda ert eget certifikat. Samma som för er egen webbsida.
Mobile Proxy är en extra part mellan Future och Mobile Server. Den installeras på samma dator som EDP Future server, vilket gör att Future kan kommunicera okrypterat med Mobile Proxy utan risk. Mobile Proxy kommunicerar sedan krypterat med Mobile server.
Det behövs bara om Future och Mobile Server står på olika nät och det fungerar endast med kundens eget certifikat, som ska vara signerat av en betrodd tredje part.
Möjlighet att från EDP Mobile Fordon skapa nya körlistor.
Smidiga funktioner för att rensa personuppgifter
Vad förändrades i förra versionen?