Öppna Översikt > Fordonsstatus.
I kolumnen Senaste kontakt kan man se när ett fordon senast kommunicerat med servern. Senaste koordinat visar när fordonet senast skickade in sin position på kartan.
Programmet söker automatiskt efter en GPS-mottagare och väljer den bästa den hittar. Det här gör att man under drift kan koppla i och ur GPS-mottagare i systemet och systemet anpassar sig direkt. Exempelvis har GETAC från BOTEK en inbyggd GPS. När man sätter sin GETAC i fordonets docka börjar EDP Mobile 2 automatiskt hämta sin position från fordonets GPS-system.
Bakgrunden blinkar till med orange färg varje gång data uppdateras, vanligen var femte sekund.
När GPS-enheten själv rapporterar att positionen är så osäker att det kan vara flera kilometer fel, visas det med röd text: GPS: Dålig precision.
När GPS-koordinaterna är så osäkra visas inte fordonet i kartan. Det är sällan lönt att felsöka mjukvaran i det här läget. Då är det mer fruktsamt att se över hårdvaran.
Vi rekommenderar en GPS-mottagare som heter Navilock. Den tål regn och den har välskrivna drivrutiner.
Vi rekommenderar att limma den på taket, där den har fri sikt mot hela himlen. Det finns 30 satelliter i omlopp och en GPS-mottagare behöver se minst tre av dem för att kunna triangulera fram en position. Bäst noggrannhet får den när den ser många satelliter över hela himlen. Sämst blir det om den bara ser ett fåtal vid horisonten, för då kan signalen studsa på marken och skymmas av byggnader.
Det är fortfarande vanligt att placera GPS-enheterna inuti hytten i framrutan. Men i takt med att moderna lastbilars rutor får värmeslingor och annat som skärmar av elektronik blir det svårare och svårare för GPS-mottagaren att få bra kontakt med satelliterna.