När en förare flyttat en koordinat kan du i Admin se den gamla koordinaten som ett halvgenomskinligt spöke.
Om koordinaten är flyttad väldigt långt kan det vara en indikation på att föraren gjort fel. Eller så kan det bero på att behållaren hör till fel tjänst. Det kan vara värt att undersöka närmare.
Behållarkoordinaten är flyttad från vägen till tomten.
Nu kan du se var bilen stod när föraren tryckte på orderns Klar-knapp.
Om orderns gjorts klar väldigt långt ifrån uppdraget kan man fråga föraren om tjänstens koordinater är fel, eller om klarmarkeringen skedde långt efteråt.
Klarmarkering syns bara på den order som är vald.
Här är klarmarkeringen nära.
Här är klarmarkeringen långt ifrån. Något är fel.
Har man bilar som byter avfallstyp under dagen kan man nu lättare se i körlistans karta om bytet har skett. Då blir det lättare att placera en order med en viss avfallstyp på rätt bil.
Batterier, fosforfälla, färgade glasförpackningar, hårdplast, impregnerat trä, metallförpackningar, ofärgade glasförpackningar, papper, pappersförpackningar, plastförpackningar, småelektronik, tidningar, wellpapp.
När du använder exakt samma användarnamn i EDP Mobile som i Windows kommer systemet efter två inloggningar sluta fråga efter ditt lösenord. Vi räknar med att det räcker med det skalskydd som Windows-inloggningen ger. Det här är goda nyheter för alla som har sina lösenord på en postit-lapp på skärmen på jobbet. De behövs inte längre. Single sign-on funkar även finfint när man fjärrstyr sin jobbadator hemifrån.
Nu kan man kopiera en cell i taget. Bekvämt när man felsöker och behöver kopiera ett RFID. Precis som tidigare kan man kopiera hela rader.
Vårt behörighetssystem är nu utökat från 2 till 4 roller.
Entreprenörsförvaltare används när kommunen lägger ut jobb på entreprenad och vill att entreprenören själv ska kunna hantera förarvikarier och flytta plattor mellan fordon.
Administratör
Kan se all data och göra allt.
Kan även ta bort ordrar och körlistor
Kan kopiera körlistor.
Arbetsledare
Kan bara se data från sin egen entreprenad.
Kan inte ändra inställningar.
Entreprenörsförvaltare
Kan bara se data och användare från sin egen entreprenad.
Kan lägga till förare.
Kan bryta länk till fordon.
Kan justera fordonstyper.
Kan nollställa användares lösenord (dock ej administratörers)
Kundtjänst
Kan bara se data från sin egen entreprenad.
Kan ej ändra på inställningar eller påverka uppdrag.
Kopian får samma körlistenamn med _kopia på slutet.
Om krisen kommer och det slutar föras över nya körlistor kan man nu kopiera en gammal körlista. Man får då en ren körlista utan tömningar med dagens datum som Utföres-datum.
För körlistor och ordra finns nu en planeringslogg. Där kan man se vem som planerade ut eller återkallade uppdraget.
I exemplet intill syns vad som hänt:
Ordern planerades ut via API, alltså från EDP Future.
Föraren ANNA var inloggad när fordonet mottog ordern.
Kontorsanvändaren HENRIK återkallade ordern.
Föraren ANNA hämtade ordern. (Planerade ut till sig själv.)
På sista raden ser man att fordonet igen tagit emot ordern.
Se var ordern har varit och vem som varit inblandad i planeringen.
Lättare språk i Admin och Fordon.
Istället för att be föraren identifiera oplanerad tömning frågar nu programmet vems behållare tömdes. Vi gör vårt bästa för att uppfylla WCAG's riktlinjer för begripligt språk för alla.
Programmet kan nu rensa uppdrag som är klara och blivit gamla. Med lagom mycket data i systemet är programmet snabbt att jobba i. Från ett GDPR-prespektiv vill man lagra endast de personuppgifter som organisationen behöver för att utföra sitt uppdrag.
Det som rensas är klara, borttagna och annullerade uppdrag som varit oförändrade under ett antal dagar. När de rensas försvinner även dess tömningar och avvikelser. Det är bara data i EDP Mobiles databas som rensas. Den data som finns i EDP Future påverkas inte.
Ni bestämmer själv hur lång tid ni vill spara data. De som har slamordrar för årlig tömning kan vilja spara sina ordrar så att de alltid kan se tillbaka på förra årets order.
Programmet kan själv städa bort data som inte längre behövs.
Ändra orderlista smidigare - Nu kan man lägga en order på en lista utan att först behöva återkalla ordern.
Högerklicksmeny på svenska - I version 2.9 uppstod en svårfixad bugg som gjorde att högerklicksmenyerna blev på engelska. Nu är det äntligen på svenska igen.
Sök efter fordon - I Meddelande kan du nu söka efter fordon och förare.
Skarpt igen - Nu är texten knivskarp igen även på högupplösta skärmar. Senast det var så här skarpt och fint var i version 2.8.
Nu erbjuder vi navigeringsstöd i kartan. Vem har nytta av det?
Förare som är nya
Förare som är på okända vägar på grund av hinder.
Ruttförslag laddas ner varje gång man väljer ett nytt uppdrag i listan, och ritas från bilens position.
Den blå linjen visar ofta bästa vägen.
Förare kan hämta en order som ligger i ett annat fordon.
Med den här funktionen kan en förare hjälpa en annan förare utan att en arbetsledare behöver planera ut. Föraren kan själv söka fram en order eller körlista och hämta den till sitt eget fordon. Det blir samma som när en arbetsledare planerar ut.
Det här gör organisationen ännu mer robust. Då klarar förare av att hantera svåra situationer även när kontorspersonal är på möte.
När en annan bil kör samma uppdrag syns det nu i detaljlistan under rubriken Samkörs med.
Precis som tidigare ser man den andra bilen i kartan.
Ibland finns en tjänst både på en körlisterad och på en order. När en förare tömmer behållaren kan fordonet inte veta vilket uppdrag tömningen ska höra till. Tidigare har fordonet gissat. Nytt för den här versionen är att föraren väljer.
Exempel:
Tömning hör till körlisterad. Fru Bengtsson har beställt extra matavfallspåsar, som blir en en order i bilen samma dag som hon ska ha ordinarie tömning. När behållaren töms ska tömningen kopplas till körlisteraden. Annars ser det ut som om föraren levererat påsar, men glömt tömma.
Tömning hör till order. Herr Andersson har glömt ställa ut sitt kärl, och ringer kundtjänst när sett sopbilen passera. Hans gata har behovstömning, så han betalar bara när de tömmer. De kommer överens om att Andersson ska betala för en extratömning, som skickas till bilen som en order. När bilen tömmer hans kärl är det viktigt att tömningen kopplas till ordern. Annars blir Andersson fakturerad både för ordinarie tömning och för extratömningen.
Föraren vet bäst vilket uppdrag tömningen hör till.
När föraren lyft en behållare som bilen inte känner igen, visas en dialog. Nu är språket enklare att förstå.
För att underlätta felsökning vid feltaggade kärl visas nu avläst RFID på tömningar.
(För tilläggsprodukten Foto)
Flera nya förare har missförstått kryssets funktion. Krysset betyder Avbryt, men de trodde att krysset var samma som Ok. Avbryter man försvinner avvikelsen och fotot kommer inte in.
För att det inte ska hända igen har vi tagit bort krysset. Men var inte orolig. Om man råkat skapa en fotoavvikelse av misstag kan man fortfarande ta bort avvikelsen genom att trycka på avvikelsens redigeringsknapp (pennan) och välja Ta bort avvikelse.
Zooma utan att rotera - Förut var det svårt att zooma med två fingrar utan att råka rotera. Nu förstår programmet din avsikt betydligt bättre.
Fordonsnamn i karta klipptes - Vissa fordonsnamn kunde bli ett tecken för kort när Windows var inställt på 125 % zoom. Fixat.
Kunde lägga för många avvikelser när ANTB = 0 - Hedemora upptäckte en bugg i ett specialfall. De har ett annat verksamhetssystem än EDP Future och använder sig därför av filsystemet för att kommunicera med EDP Mobile. Filformatet saknar ett fält för ANTB, som står för ANTal behållare som kunden Betalar för. Så för deras tjänster i EDP Mobile var fältet ANTB = 0. Det är ovanligt. Hos kunder som kör EDP Future är ANTB nästan alltid 1 eller högre. I inställningarna för Avvikelsetyper finns det en inställning som heter Tillåt att lägga flera (per behållare). När den är tom ska man bara kunna lägga en avvikelse per körlisterad av den avvikelsetypen. Det fungerade inte som det ska, men nu är det fixat.
Tomma utskriftsrader blir tomma - När man skriver ut etikett i bilen kan ett fält sakna data. När det händer blir nu den raden tom. Förut skrevs Data saknas, vilket såg konstigt ut på en etikett.
Populärnamn på Anläggningsadress - I version 2.10 råkade vi slå ihop Anläggningsadress och Populärnamn när vi visade Anläggningsadress i detaljlistan. Fixat.
Tangentbord försvann vid mängd - När en förare lade en avvikelse som krävde mängd dök tangentbordet upp, men försvann lika fort. Lite som ett gökur. Föraren fick då manuellt ta fram tangentbordet för att mata in mängd.
Massavvikelse med foto. Nu är API utökat så att EDP Mobile kan berätta att ett foto hör till flera avvikelser. För att det ska fungera hela vägen behöver EDP Future också släppa en ny version som förstår det nya.
Varning när certifikat löper ut. De som kör krypterad trafik mellan EDP Mobile och EDP Future använder sig av ett certifikat. Det är samma sorts certifikat som säkra webbsidor använder sig av (https). Certifikat är färskvara och behöver bytas med jämna mellanrum. Det är upp till kunden att hålla reda på sina certifikat. Som ett stöd i det visas nu en popup för Admin-användare när det är mindre än två veckor kvar tills att certifikatet löper ut. När certifikatet löpt ut räknas kommunikationen inte längre som säker, men kommunikationen fortsätter fungera som vanligt.
Filinläsning sparar alltid behållarinformation - Tidigare läste vi bara in behållartyp, avfallstyp och behållarstorlek i de fall då filen även innehöll RFID.
Senaste tömning rätt klockslag - EDP Future berättar över API när tjänsten senast hade en tömning eller avvikelse. Den berättar dag och klockslag. Dagen har alltid varit rätt, men klockslaget kan har lästs in en eller två timmar fel.
Inget viktigt saknas längre. Hurra!
Vad förändrades i förra versionen?