EDP Mobile hanterar två typer av personuppgifter. Dels hanterar vi personuppgifter, som namn och adress till era kunder. Dels hanterar vi uppgifter, som namn på de personer som utför arbetet. Systemet sparar också var och när uppdrag utförs.
För att ni ska kunna utföra ett uppdrag är det oftast nödvändigt att spara exempelvis en adress. Vi sparar också den exakta GPS-koordinaten för kärl. Ibland behövs ett telefonnummer också, när föraren exempelvis behöver ringa kunden i förväg för att flytta boskap som är i vägen för en slambrunn. Personuppgifter behövs för planering av arbetet och när arbetet ska utföras. De behövs också för uppföljning och kvalitetsarbete strax efter uppdraget är utfört. Efterhand som tiden går har man mindre och mindre nytta av personuppgifterna.
Så ni bör rensa ut körlistor och ordrar som inte längre används. Läs mer om det här: Löpande rensning.
När EDP Mobile kommunicerar med verksamhetssystem om uppdrag sker det vanligen via API. Men i äldre versioner sker kommunikationen genom att de placerar filer i en katalog. När filerna läses in av EDP Mobile Server flyttas de till en annan katalog. Där ligger de kvar tills man rensar bort dem manuellt. För att se vilka kataloger som används i ditt system, gör så här:
Öppna Inställningar > Verksamhetssystem i EDP Mobile Admin.
Kolla Sökväg till inlästa och Sökväg till felinlästa. Adressen är skriven utifrån serverns perspektiv. Du kan alltså inte hitta dessa kataloger lokalt på den dator som du kör EDP Mobile Admin på. Använd Windows vanliga filhanterare för att rensa här.
För att hålla reda på förare i systemet har de ett unik förarkod (fältet förare). De har också ett namn som används när de skickar meddelanden och loggar in. När en förare utfört uppdrag i systemet sparas en koppling till uppdraget till förarens användarprofil. Det gör att man har koll på vem som gjort vad. Det är praktiskt vid uppföljning, exempelvis när en kund ringer in och undrar varför ni inte tömt idag.
Efterhand som tiden går minskar sannolikheten för att kunder ska ringa in och ha åsikter om ett utfört uppdrag. När en förare har slutat jobba på arbetsplatsen blir det också mindre angeläget att spara dess personuppgifter. Även om en kund ringer in med frågor kommer man inte kontakta före detta personal för att räta ut missförstånd. När du beslutat dig för att det är dags att ta bort förarens personuppgifter gör du så här:
Öppna Inställningar > Förare.
Välj en förare och tryck Ta bort.
Föraren syns nu inte längre i förar-listan, men förarens användarnamn syns fortfarande i statistiken för tömningar och avvikelser. Föraren rensas ur systemet när allt han gjort rensats.
Du kan rensa personuppgifter efter att personal slutat jobba hos er. Det funkar precis som för förare.
Öppna Inställningar > Användare.
Välj en förare och tryck Ta bort.