Om du redan använder den senaste versionen av EDP Mobile tillsammans med den senaste versionen av EDP Future kan du sluta läsa nu. Den här sidan är till för de som funderar på att uppgradera ett av programmen av dem medan de fortfarande har kvar en gammal version av det andra programmet. För att en funktion ska fungera måste det finnas stöd för den i bägge program.
En del funktioner har tillkommit under rättningsversioner. Ex: Tolka rubriken 2.6 som att den innehåller alla rättningar som kom från 2.6.0 till och med 2.6.8.
API med WCF, som är en kommunikationsteknik som stöds i Mobile till och med 2.7
Uppdatera uppdrag. Tidigare var man tvungen att ta bort gamla uppdrag i Mobile innan man kunde skicka dem igen från Future.
Vägbeskrivning och Instruktion hanteras som separata fält. Vid filöverföring slås de ihop och skickas i fältet Anmärkning.
Fler koordinater. Via API tar vi nu emot flera sorters koordinater.
Anläggningskoordinat. Nånstans mitt på tjänstens tomt eller där dörrklockan är.
Stoppkoordinat. Där bilen ska stå när man tömmer.
Behållarkoordinat. Där behållaren är.
Avläst RFID skickas med manuellt kopplad tömning. Manuellt kopplad tömning betyder alla tömningar som inte per automatik matchades med ett RFID på en körlista.
Nu blir det tekniskt. Future använder av någon anledning inte det tjänstnummer som skickas via API för att matcha tömningar med rätt tjänst. För att Future ska kunna matcha tömningen till rätt tjänst skickas en av tjänstens behållarnummer. Det är inte en snygg lösning, för egentligen hör inte avläst RFID till det behållarnumret. Men det löser problemet.
API med WCF, som stöds fram till och med version 2.150.
Uppdatera uppdrag.
API med gRPC, som är att föredra framför WCF.
Renhållningsdistrikt och Populärnamn.
Körordning på ordrar.
Vägbeskrivning och Instruktion skickas som separata fält.
Stoppkoordinat och behållarkoordinat kan tas emot med avvikelse och skickas med tjänst. Det visas i Kunddialogens tjänstflik och går att redigera i karta.
Tömningsfrekvens utökas till fyra begrepp
Tömningsfrekvenskod för tjänst
Tömningsfrekvens för tjänst, som är en beskrivning av koden.
Tömningsfrekvenskod för körlisterad
Tömningsfrekvens för körlisterad, som är en beskrivning av koden.
När Mobile Admin och Mobile Fordon både har data för tjänsten och för körlisteraden visas datan för körlisteraden i första hand. Den är mest relevant.
Fältet Anmärkning visas inte längre. När vi läser in fältet via fil separeras datan och hamnar korrekt i fälten Vägbeskrivning och Instruktion.
Orderns kontaktuppgifter. Tidigare har vi bara tagit emot tjänstens anläggnings kontaktuppgifter, och tjänstens portkod och nyckelnummer. Nu får ordern sina egna attribut:
Namn, tillfällig kontaktperson för uppdraget
Telefonnummer, tillfälligt nummer för uppdraget
Portkod, tillfällig portkod för uppdraget
Nyckelnummer, tillfälligt nyckelnummer för uppdraget.
Manuellt skapad tömning får tjänstens RFID. Mobile skickar tjänstens RFID på en tömning som egentligen saknar avläst RFID. Mobile 1.3 gjorde så, och det behövs för att Futures entreprenörsavräkning ska fungera utan att behöva skrivas om. Future kan se att det trots allt är en manuell tömning på det attribut som beskriver tömningstyp.
Bilposition. Bilars position hämtas från Mobile och visas i Future.
Ordertypsbeskrivning skickas.
Ordertypens Upphör att gälla skickas.
Standardvärde på orderrad skickas.
Minimivärde för orderrad skickas.
Maxvärde för orderrad skickas.
Alla fyra sorters tömningsfrekvens skickas.
Sekretess på en kund gör att namn, anläggningsadress fastighetsbeteckning och hämtställe skickas utan data istället för strängen *Sekretess*.
Renhållningsdistrikt och Populärnamn tas emot och visas korrekt.
API med gRPC, som är en ny teknik för att skicka data över API. Tekniken ersätter det gammalmodiga WCF, som kommer sluta stödjas i version 2.8.
Kryptering i gRPC. Stöd för krypterad kommunikation med självsignerat certifikat. Det är ganska säkert, men inte branschstandard, så den sortens certifikat slutar vi stödja i senare versioner.
Validering i gRPC. Mobile slutar ta emot ordrar som saknar orderrader. Istället skickas ett valideringsfel. I Future kan man fortfarande annullera en order genom API. Men eftersom Future tar bort orderrader i samband med annullering går ordern inte längre att skicka till Mobile.
Visa ordrars körordning i Fordon och Admin.
Borttagen såg annullerad ut. I den här versionen visas en order som är borttagen i Admin korrekt som borttagen i EDP Future. Tidigare skickades en felaktig signal från Mobile att en borttagen order var annullerad. I Future på ordern visade fältet Status Mobile: Annullerad.
Okänsligt för versaler. Människor förstår i regel vad man menar även när någon gör fel på stor och liten bokstav. Nu kan Mobile server också läsa med de snälla ögonen när det gäller:
Entreprenad
Verksamhetssystem
Fordonsnamn
Manuellt kopplad tömning bär på information om vilken körlista den kopplades till.
Avläst RFID börjar läsas in på tömning som är kopplad till tjänst. Det kan man se på kolumnen RFID i fliken Händelse i Kunddialogen. Tidigare versioner har där visat tjänstens RFID istället för avläst RFID.
Redigera inkommande data. När ett inläst uppdrag hamnar i felhanteraren, kan man nu justera den data som lästs via API innan det läses in på nytt i Future.
Behållartyp skickas även i de fall då tjänsten i Future saknar en behållare. Samma gäller för fälten Behållarstorlek, Enhet, och Avfallstyp.
Locktyp och Lockmått börjar skickas.
Manuellt kopplad tömning visar vilken körlista den kopplades till.
Ärenden skickas ej i gRPC på grund av en bugg.
Krypterad kommunikation. Kan ej köra självsignerat certifikat. De kunder som kör krypterad kommunikation ombeds hoppa över 2.8 och vänta på att 2.9 släpps.
Rätt tid för skapad visas. Nu visas den tidpunkt då ordern först skapades oavsett om den skapas i Future eller i ett fordon. Tidigare visade vi tidpunkten då ordern först överfördes till Mobile.
Order skapad i fordon. Nu skickas information om ordrar som är skapade i fordon. Som ordernummer skickas ett negativt tal. Ett negativt tal på ordernummer tolkas av Future som att det är skapat i Mobile och behöver få ett nytt ordernummer av Future.
Locktyp är ett nytt fält som nu kan ta emot.
Lockmått är ett nytt fält som tas emot.
Behållare är ett nytt fält som visas. Det visar hopslagen data som alltid skickats.
Ordertyper kan tas emot.
Två punkter i kartan. Både Fordon och Admin visar nu både stoppkoordinat och behållarkoordinat när man väljer en tjänst. Det går att redigera både stoppkoordinat och behållarkoordinat manuellt i Fordon.
Inget WCF. Stödet för det gamla kommunikationsprotokollet WCF tas bort. Den här versionen kommunicerar alltså endast med gRPC, vilket innebär att den kräver EDP Future version 2.120 eller högre.
Olika cert. Stöd för att Future kan använda ett självsignerat certifikat per Mobileserver det kommunicerar med. Detta funkar bara med Mobile 2.7. Det kommer inte behövas i Mobile 2.9 och uppåt.
Rätt tid för skapad skickas. Future skickar korrekt tidpunkt för när en order skapats i EDP Future. Av misstag skickades tidigare istället tidpunkten för överföringen till Mobile.
Order från webb blir heldag. Ordrar som skapades av schemaläggarens jobb Utför ansökningar automatiskt hade råkat sätta det schemalagda jobbets klockslag på ordrarna. För många förare såg det då ut som om de skulle utföra ordern redan kl 6 på morgonen, när de egentligen hade hela dagen på sig. Buggen upptäcktes i 2.130.
Futures RFID-matchning trumfar förares. När en behållare lyfts och dess RFID lästs, men inte matchar något RFID på körlistan brukar bilen be föraren koppla oplanerad tömning. När föraren kopplar tömningen till en tjänst på körlistan och Future matchar tömningens RFID till en annan tjänst har tömningen hamnat i felhanteraren. Nu är det ändrat. Nu kopplar Future tömningen istället till den tjänst vars RFID matchar tömningens RFID. Future kan också skapa ett ärende som hamnar på den tjänst som föraren kopplade tömningen till.
Avvikelsekod - Extra tömning slutar fungera. En bugg introducerades som gör att det inte längre skapas en avvikelse när det inkommer en tömning vars RFID inte känts igen av Mobile, men som känns igen av Future.
Manuellt skapade tömningar i samma sekund. Enligt lag måste det ta ett par sekunder att tömma ett kärl. Om maskinen sätter ner kärl för fort är det nämligen livsfarligt för folk på gatan. Om bilens sensorer skulle rapportera mer än en tömning med samma RFID inom en sekund så är det garanterat sensorfel och Future har sen gammalt ett skydd som sållar bort alla sådana tömningar utom en. Skyddet är nu justerat så att manuellt skapade tömningar inte längre sållas. Dessa tömningar skapas genom att föraren trycker på en knapp, och förare har visat att de kan skapa flera sådana per sekund utan att skada någon.
Tömning på order läses in. Tidigare har Future inte läst in de tömningar på ordrar som Mobile skickat. Nu sparas tömningarna i Future och kan ses i fliken Tömningar i formuläret RH-order.
Ärenden skickas igen i gRPC. Buggen från 2.140 är fixad.
Krypterad kommunikation. Nu fungerar endast certifikat som är signerade av en betrodd tredje part.
Mobile proxy är en mellanhand för kommunikation mellan Future och Mobile. Mobile proxy installeras på samma dator som EDP Future server, vilket gör att Future kan kommunicera okrypterat med Mobile proxy utan risk. Mobile proxy kommunicerar sedan krypterat med Mobile server.
Det fungerar med EDP Future version 2.120 och uppåt.
Det fungerar endast med kundens eget certifikat som ska vara signerat av en betrodd tredje part.
QR-kod kompatibel med Infocenter. Den nya fotoappen EDP Foto kan rapportera fel till vårt infocenter, så att det blir enklare för vår support att felsöka. För att vi ska veta var felet uppstått innehåller QR-koden nu extra information om er.
Inget WCF. Stödet för det gamla kommunikationsprotokollet WCF tas bort. Den här versionen kommunicerar alltså endast med gRPC, vilket innebär att den kräver EDP Mobile version 2.7 eller högre.
Min o Max fixad. Ordertypers orderrader kan ha en begräsning för maxvärde och minimivärde. Skriver man ett värde skickas det. Skriver man inte in ett värde skickades tydligen 0. Men det blir svårt för föraren att fylla i något annat än 0 när både max och min är 0. Nu skickas inte längre någon begränsning till Mobile när den saknas i Future.
Ny styrparameter: Mottagartjänst för okänt RFID.
Fyller man ej i något hamnar tömningar med okända RFID i felhanteraren, precis som de alltid gjort.
Fyller man i ett tjänstnummer hamnar alla tömningar med okänt RFID på den tjänsten. Då har man ett samlat ställe för att arbeta förbättring av RFID-taggning.
Order kan få körlistas namn till orderlista i schemaläggaren.
I Schemaläggarens jobb Skriv ut - RenhOrder har fältet Körlista EDPMobile nu stöd för variablerna [KÖRLISTA] och [DagensDatum]. Det gör att man kan använda sig av Orderlista i EDP Mobile för att organisera ordrar efter vilken körlista de kommer från eller vilket datum de skickades.
GUID på uppdrag. Sen tidigare skapar Mobile ett GUID för alla ordrar och körlisterader som importeras till eller skapas i Mobile. Det identifierar ett uppdrag unikt, och syns i Admin och följer med klara uppdrag vid export. Nytt i den här versionen är att Mobile kan ta emot ett GUID vid import. Än så länge är det inget som Future använder. Det kommer användas av KOMTEK, som är Norkarts motsvarighet till Future.
GUID för foton. När man tidigare gjort massavvikelser har man inte kunnat göra det med foton. Det kan man nu. Med avvikelsen skickas nu två GUID. Ett som är unikt för varje avvikelse. Ett som är unik för varje foto. Det gör att flera avvikelser kan peka på samma foto.
Utföres senast på hela dagar igen. I version 2.160 introducerades en bugg där Utföres senast inte skickas korrekt och i EDP Mobile ser det därför ut som om ordrar ska utföras 02:00 på natten.
Foto på massavvikelse. När Mobile lagt samma foto på flera avvikelser läser nu Future in fotot och lägger det på varje ärende som skapas.
Exportfördröjningen på två minuter är nu konfigurerbar
Man kan styra om en körlisterads avvikelser och tömningar ska exporteras innan körlisteraden är klar.
Man kan styra om en orders avvikelser och tömningar ska exporteras innan ordern är klar. (Ej kompatibelt med Future än)
KOMTEK-anpassningar
ANTB på uppdrag. Om en tjänst har flera behållare men alla inte ska tömmas kan man nu sätta ANTB på körlisterad och order. Praktiskt i Norge där en tjänst kan ha flera behållare med olika avfallstyp, men dagens körlista bara rör matavfall.
Behållarlista på uppdrag. Trumfar tjänstens behållarlista. I fordonet och i Admin åsidosätts tjänstens behållarlista för uppdraget. Gäller både visningen av behållarna och beräkningen av körlistans förlopp.
Fordonsskapad order läses in igen. En bugg i 2.170.1 gjorde att en order skapad i EDP Mobile Fordon fastnade i EDP Futures felhanterare. Innan 2.170.1 har det gått att läsa in en fordonsskapad order via API, men då har den inlästa ordern saknat anläggningsnummer och entreprenad.
Tömningskommentar. När fordonet lyfter en behållare som inte känns igen, kan föraren skriva en adresskommentar. Den kommentaren går nu att läsa i Future i ärendets fält Beskrivning.
Tömningsvikt på manuellt kopplad tömning utan RFID. Tidigare fick denna typ av tömningar vikten 0 i Future. Nu får händelsen i Future den avlästa vikten.
Släpptes: 2024-11-05
Buggfix: En tömning som matchar flera uppdrag exporteras nu som Matched by RFID istället för 4. Buggen introducerades i version 2.11 när vi introducerade en dialog i fordonet för när en tömning matchar flera uppdrag.
Alla avvikelser och alla tömningar får nu med sig ett behållarnummer vid export (förutom när tjänsten saknar behållarnummer). Det gör att Future kan matcha det till ett RFID utan att behöva använda tjänsteinformationen. Det kommer i sin tur innebära att dubblettskript i Future kommer fungera i fler fall.
Släpptes: 2025, vecka 9
För kunder som har sekretess skickas nu fältet hämtställe från tjänsten till Mobile. Tidigare har endast koordinaten skickats, så förare i Mobile har sett en punkt i kartan, men fått en tom rad istället för gatuadress.
Släpptes: 2025, vecka 12
Future kan nu skicka både datum och klockslag på Utföres och Utföres senast.
Släpptes: Ej släppt än
Kan ta emot order för farligt avfall. Kan också ta emot data som behövs för redigering av farligt avfall, som listor på emballagetyper. Kan ta emot mottagaradress, som behövs för transportdokument. Kan ta emot entreprenadsdata, som behövs för att beskriva transportören i transportdokument.
Kan skicka tillbaka klar order för farligt avfall. Det som är nytt är sådant som uppskattad kvantitet, transportemballage, samt transportdokument.