Släpptes: 2021-09-08
I den här versionen har kartorna fått ett rejält lyft, både i Admin och i Fordon. Fönsterhanteringen i Admin har förbättrats och felsökning är kraftfullare.
Flikarna funkar typ som flikarna i en webbläsare.
Istället för att byta mellan fönster nere i Windows aktivitetsfält samlar vi nu Admins alla fönster som flikar. Så blir det mindre rörigt, speciellt för de kunder som kör många Admin samtidigt. När man i menyn öppnar något som redan är öppet kommer man direkt till den öppna fliken istället för att ett nytt fönster öppnas. Då får vi ännu bättre ordning.
För de som gillar att bre ut sig går det att dra loss en flik och skapa ett eget fönster för den.
När man stänger en flik sparas den gruppering du gjort, så att du kan få tabellen presenterad på samma sätt nästa gång du öppnar den.
Vi har också fixat en bugg som gjorde att fönstrets inställningar bara sparades när man stängde ett fönster i taget.
Grupperar man på Typ och Sort får man en bra överblick över vad som händer i fält.
Nu kan man använda samma kartor i EDP Mobile Admin, som används i EDP Mobile Fordon. Det gör det lättare att kommunicera med förarna.
De kommuner som är med i Geodatasamverkan kan använda Lantmäteriets ständigt uppdaterade Topografiska webbkarta.
Nytt för den här versionen är även att man kan ha en lokal karta utan att behöva installera en kartserver. Det gäller både Admin och Fordon.
⚙️ För detta krävs att EDP skapar en kartfil och lägger den lokalt.
Nu kan du titta på samma karta som dina förare.
I överföringsloggen kan man dubbelklicka för att öppna uppdrag. Felsökning blir enklare och snabbare.
Det som tidigare hette Filöverföringslogg har bytt namn till Överföringslogg, så att det blir tydligare att den loggar allt som händer över API också.
Man kan nu dubbelklicka på en rad för att öppna den i orderfönstret. Det funkar också med körlistor.
Tidigare hette alla kolumner som visade RFID samma sak. Nu är det lättare att skilja på det RFID som systemet tror att tjänsten har, och det RFID som faktiskt lästes av ute i bilen.
En behållare kan ha ett RFID i databasen, och ett helt annat i verkligheten. Nu ser man vilket som är vilket.
Under många tabeller kan man nu summera kolumner.
Högerklicka där det står Antal, och välj Anpassa. Där kan du göra dina egna summeringar.
RFID går att uppdatera - Om man råkat sätta fel RFID på en tjänst i Future var Mobile ouppmärksam när man rättat till det i Future och skickat en uppdatering.
Ej klara uppdrag skymdes - I kartan kunde klara uppdrag lägga sig ovanpå uppdrag som ej var klara. Det kunde göra det svårt att se om allt i ett område var klart eller ej.
Ny entreprenad funkar direkt - Vi har fixat en bugg som krävde att man redigerade verksamhetssystem efter att man lagt till en entreprenad för att systemet skulle ta notis om att en ny entreprenad var tillagd.
Stadigare orderfilter - I fönstret ordrar kunde filtret bli overksamt när man växlade mellan fliken orderrader och karta.
Oavsiktliga annulleringar - Vi har fixat en bugg där ordrar automatiskt kunde bli annullerade när man använde flera verksamhetssystem samtidigt och ordrarna i de olika systemen hade samma nummer.
RFID i Avvikelser & Tömningar - Vi saknade data i kolumnen för RFID i fönstret Avvikelser & Tömningar.
Populärnamn - Vi för nu över populärnamn och renhållningsdistrikt via API från och med Future 2.120. Dock stannar informationen i Admin. Att visa informationen i fordonet kommer i en senare version.
Offlinebil hindrade export av färdig körlista - Om en körlista var utplanerad till flera bilar, och en av dem var offline, kunde körlistan fasta i statusen Klar, när den borde få statusen Redo att exportera.
Modernare kommunikationsteknik - All kommunikation med EDP Mobile server går nu lite snabbare eftersom vi bytt från WCF till gRPC. Främsta anledningen till bytet är för att Microsoft slutat stödja WCF.
Packad data - Den nya kommunikationstekniken gjorde det enkelt att komprimera den data som skickas mellan server och klienter. Den största skillnaden märks när man installerar ett nytt fordon och fordonet får hela listan på alla tjänster. Då skickas en femtedel av datan. Ex: 40Mb istället för 200Mb. Det kan göra hela skillnaden om man installerar i slutet på månaden och surfpotten på fordonens mobilabonnemang är slut.
Okänslig för gemener & versaler - Nu spelar det inte längre någon roll om ett fordon heter BIL i Future och bil i Mobile. Tidigare versioner har trott att det var helt olika bilar. Samma tolerans är införd för fältet Entreprenad och styrparametern Verksamhetssystem.
Nu kan man trycka på kompassrosen, och då roterar kartan så att uppåt alltid är åt det håll man kör.
Vi har alltid haft ett bra stöd för trafikanter som är på väg norrut. Nu kan programmet automatiskt snurra så att det även blir rätt när man kör åt andra vädersträck. Man kan t.ex. ratta söderut och njuta av harmonin när behållarna på vänster sida om vägen i kartan syns på vänster om sida vägen i verkligheten.
Man kan också rotera kartan efter behag med hjälp av två fingrar.
⚙️ Det kan krävas en del konfigurering för att få kartan att rotera. Det fungerar exempelvis inte när man använder WMS.
Tryck på kompassrosen för att sätta igång automatisk rotation av kartan.
Nu kan man automatiskt låta en tömning uppdatera stoppkoordinaten. Det gör man när tycker att koordinaten där bilen stod vid tömning är bättre än ingen koordinat alls.
Fordonet visar koordinater i denna prioriteringsordning:
Behållarkoordinaten
Stoppkoordinaten.
Anläggningskoordinaten (från och med EDP Future 2.120)
Den här funktionen ersätter den gamla funktionen som använde ett lasso för att uppdatera behållarkoordinaten när avståndet till den gamla koordinaten översteg ett visst antal meter.
När föraren väl hittat behållaren med hjälp av adress och spaningsarbete kan han trycka Flytta för att berätta var den står.
Inställningar > Fordon
Fordonet visar när det inte finns koordinater alls.
Har man flera GPS-enheter kan man nu se vilken som faktiskt används i fordonets inställningsfönster.
En del av våra kunder har ibland upplevt att bilens position i kartan skiljer sig från var bilen är på riktigt. Det skulle kunna bero på olika saker. För att underlätta felsökning sparas nu vilka GPS-enheter som använts och koordinaterna som rapporterats under 8 dagar. I denna logg sparas inte vem som sitter i bilen. Loggen är inte tillgänglig för användare i systemet. EDP kommer bara titta på den för att felsöka GPS.
När en bil står still i verkligheten kan den ändå se ut att röra sig på grund av brus i GPS-signalen. Vi har nu skrivit kod för att låsa positionen för stillastående bilar. När bilen sedan rör sig visar vi dess position på kartan utan några tricks.
Det finns ett par olika sätt att installera en GPS-enhet i Windows. Vi kunde redan prata med GPS-enheter via COM-port och via Windows Geolocation API. Nu kan vi också prata med enheter som är installerade som en sensor.
Minst en orderrad måste ha en siffra som är 1 eller större. Annars kan man inte ta betalt för arbetet. Det har hänt att stressade förare missat att redigera orderraderna innan de tryckt på Klar. Nu hjälper programmet föraren att komma ihåg.
Ändra i EDP Future
De flesta av våra kunder tar betalt för bomkörning. Men kanske finns det någon som är van vid att bjussa på bomkörningar genom att nolla alla orderrader och trycka Klar. Det går inte längre. Så här kan ni hantera bomkörning:
Antingen har ordertypen en orderrad för bomkörning,
eller så används en avvikelse som är inställd på att annullera order.
Det räcker inte med att göra jobbet. För att få betalt ska man också redovisa vad man gjort.
Klara ordrar skickas alltid automatiskt vidare till verksamhetssystemet, och programmet städar bort exporterade ordrar från fordonet, så att förarens uppdragslista bara innehåller det som är kvar att göra.
En del förare vill se vad de gjort under dagen. Den möjligheten finns nu, men då måste förarna själva städa bort klara uppdrag i sina uppdragslistor genom att trycka på Skicka in utförda ordrar.
Zoom utan GPS - Uppdragsläget, som automatiskt zoomar och panorerar, funkar nu bra även i det fall då GPS-enheten inte levererar färska koordinater och den tvingas använda gamla koordinater.
Avvikelse med foto - När man lade en klarmarkerande avvikelse som kräver foto på en tjänst med flera behållare fick man möjlighet att skapa upp flera avvikelser på en gång. Men QR-koderna som hör till fotona blev fel och gick ej att använda. Vi har löst problemet temporärt genom att ta bort möjligheten att skapa många klarmarkerande avvikelser som kräver foto på en gång. Man får skapa sådana avvikelser en och en.
Flyttad tömning lämnade spår - När man flyttade en manuellt kopplade tömning från en tjänst till en annan såg den gamla tjänsten ut att fortfarande vara klar.
Fotoknappar utanför bild - När man lägger till ett foto visas en QR-kod. Strax under finns det knappar för Ok och Avbryt. De kunde hamna utanför bild om adressen var väldigt lång eller om man zoomat in Windows till 125%.
Körordning på ordrar - I EDP Future 2.120 skickas ordrars körordning till Mobile. Det används när man i fordonet valt Endast ordrar och valt att sortera efter Körordning. Praktiskt för de arbetsledare som aktivt planerar slamuppdrag.
Möjlighet att från EDP Mobile Fordon skapa nya körlistor eller ordrar utifrån gamla uppdrag.
Smidiga funktioner för att rensa personuppgifter
Vad förändrades i förra versionen?