Om du skickat uppdrag till EDP Mobile, men inte kan se dem i Mobile Admin, kan något ha gått snett i överföringen.
Öppna Hjälp > Överföringslogg.
Här kan du se alla filer som importeras in till EDP Mobile, och alla som exporterats ut till verksamhetssystemet.
I kolumnen Resultat kan man se vilka filer som gick att läsa in och vilka som misslyckades. I kolumnen Felmeddelande kan man få ledtrådar som gör att man ibland kan lista ut vad som är fel.
Varning koordinater ej inlästa för tjänst... Koordinater är utanför Norden. - Mobile tar emot 3 sorters koordinater: behållarkoordinat, anläggningskoordinat och stoppkoordinat. Om någon av dem är utanför Norden utgår programmet från att de är felaktiga och låtsas som att den koordinaten saknas.
EDP.Mobile.Server.Grpc.Exceptions.ContractCodeNotRelatedToBusinessSystemException - Entreprenaden hör ej till verksamhetssystemet. Kolla kolumnen Entreprenad och Verksamhetssystem, och granska dina inställningar i Mobile, så att entreprenaden den hör till rätt verksamhetssystem.
Diff: 2,5 Hours - När ett verksamhetssystem (som EDP Future) vill veta vad som hänt frågar den EDP Mobile Server och får detta svar:
-Följande har hänt fram till nu (15:40)...
När Future frågar igen 10 minuter senare tar det för säkerhets skull med klockslaget från förra svaret:
-Vad har hänt sen sist (15:40)?
Mobile Server minns när Future senast frågade. Om tiderna skiljer sig får man felmeddelandet Diff.
Möjliga orsaker:
Två olika Future utger sig för att vara samma Future. Kanske er testmiljö också anropar Mobile?
Någon har varit tvungen att återställa Futures eller Mobiles databas från backup.
Futures inläsning har kraschat och därför minns den inte när den senast tog emot data. I Future, öppna System > Schemaläggaren och tryck på Visa logg. Där kan du se om inläsning misslyckas, och ett mer detaljerat felmeddelande.
System.IO.IOException: The network path was not found. - Servern har försökt skriva en fil till en sökväg och misslyckats.
Contract in the file header is missing or faulty - Filen innehåller inte entreprenad.
Entreprenad i filhuvudet saknas eller är felaktig - Filen innehåller inte entreprenad.
The path "\\server\...\FrånKontor" is not set to read files with contractId "ENTR_1" - I fönstret Inställningar > Entreprenader har varje entreprenad ett namn i fältet Entreprenad. När programmet läser in filer från verksamhetssystemet görs en snabb koll så att uppdragets entreprenad är samma. Det gör att vi kan förhindra att uppdrag skickas till fel entreprenad av misstag.
The remote certificate is invalid according to the validation procedure. - FTP-serverns certifikat är inte giltigt. Den som har ansvar för FTP-servern kan lösa detta genom att skaffa ett nytt giltigt certifikat. Det här uppstår bara om man i Protokoll valt FTPS i fönstret Inställningar > Entreprenader. Väljer man FTP istället för FTPS kan information överföras utan krav på giltigt certifikat.
En körlista med samma namn skickas ofta varannan vecka från verksamhetssystemet. För att vara säker på att man jämför exakt samma körlista i verksamhetssystemet och i EDP Mobile Admin kan man använda körlistans Körlistenummer. Det är ett löpnummer som kommer från verksamhetssystemet och som räknas upp varje gång en körlista skickas på en ny dag. Det här är nytt från och med EDP Mobile 2.5.0. Har man en äldre version får man använda Skapad (datum) tillsammans med Körlistenamn.