Släpptes: 2022-08-23
Den här versionen kräver Future version 2.120 eller nyare för att API-kommunikationen ska fungera mellan dem. Vi pensionerar WCF och kör gRPC för hela slanten. Kommunikation via fil funkar som tidigare. Vill man skapa ordrar i fordon rekommenderar vi EDP Future 2.130 eller nyare.
Se hur många slanglängder som dragits.
Entreprenörer vill veta hur mycket de ska ha betalt av kommunen.
I Översikt > Klara orderrader kan man gruppera på Taxa och låta programmet räkna fram hur många orderrader förarna fyllt i av varje slag.
Filtrerar man på Kvantitetsvärden som är större än 0 ser man endast de klara rader där slang faktiskt dragits.
När man justerar kartans bredd sparas det nu. Vi sparar nu också kolumninställningarna i underflikar, som Orderrader och Avvikelser & Tömningar.
I version 2.7 hade våra stora kunder prestandaproblem när fönstret Ordrar öppnades. Användare fick vänta tills varenda punkt i kartan ritats ut innan de kunde börja planera ut ordrar. Nu kan man direkt börja jobba i listan och kartpunkter fylls på i kartan efterhand.
Ikonerna ritas också ut snabbare. Nu på en sjundedel av tiden.
Tidigare hade vi 1 flik för tömningar och 1 för avvikelser. Nu är de sammanslagna till fliken Avvikelser & Tömningar, vilket gör att man slipper bläddra mellan dem.
Nu sparas även kartans bredd när du ändrar den.
Så fort en förare flyttat koordinater i bilen ser du de nya koordinaterna på kontoret.
Nu kan man se hur många ordrar som är utplanerade till en bil. Det hjälper en arbetsledare att fördela bördan jämt över flera bilar.
Det finns allt mer att ställa in på fordonstyperna. Ofta har man en eller flera fordonstyper som är ganska lika. Med den här funktionen kan du snabbt skapa varianter. Bra om man vill ha en fordonstyp för landsbygd där man ersätter avvikelser för soprum med avvikelser för boskap.
Det finns en ny ikon som ser ut som en snabb papperspåse fylld med matrester. En del jobbar så att föraren lägger en avvikelse när de levererar en bunte med avfallspåsar.
Det finns en ny kartikon för latrinuppdrag. Den är lik ikonen för latrin i EDP Future.
I de kommuner där det hämtas väldigt lite latrin har man inte en dedikerad latrinbil. Istället tar man med sig ett latrinkärl i slutet av rundan. Man kan lätt hitta latrinuppdragen eftersom den nu kan ha en egen ikon i kartan.
Nu kan överföringen krypteras med TLS, som är det som används i https. Det gör det väldigt svårt för en obehörig att komma åt personuppgifter. Vi säkerställer att fordonsklienterna kan lita på Mobile-servern med hjälp av certifikat. Med programmet följer ett certifikat som EDP signerat. Det ger god säkerhet.
Krypteringen är valfri och man behöver aktivt slå på den. Det är för att krypteringen tillfälligt kräver att en extra port öppnas i brandväggen.
Det är nog mest vi på EDP som är upphetsade över detta. Nu kommer vi kunna se kraschloggar från alla kunders fordon och servrar samlade på ett ställe. Det innebär att både ni och vi slipper lägga en timme eller två på att gräva fram loggfiler varje gång ni upptäcker en bugg. När vi har använt infocentret hos testkunder har vi kunnat upptäcka buggar innan kunderna gjort det.
Klarar nätverksstrul - Nu klarar Admin av att man byter mellan olika nätverk eller kopplar på och av VPN. Innan kunde programmet krascha för minsta lilla störning i nätverket. Nu är det lite robustare. Men man kan fortfarande inte jobba offline. Det behovet finns bara i bilarna.
Förutsägbar rensning av meddelanden - Nu rensas meddelanden vid midnatt. Servern rensar vid det tillfället alla meddelanden som är äldre än 24 timmar gamla. Förut skedde rensning vid samma klockslag som servern senast startades.
Nu kan man skapa ordrar i fordonet. Då kan förare som har jourtelefonen på helgen skapa sina egna uppdrag innan de åker ut och tömmer.
Det är också praktiskt att kunna skapa ordrar i bilen när man vet att jobb behöver göras, men inte vet hur mycket jobb det blir. Exempelvis varje gång bilen är full, och man vill registrera var och hur mycket man tippar.
Möjligheten att skapa ordrar är konfigurerbar i Admin. Fordonstypen styr vilken sorts ordrar som kan skapas.
Alla ordrar som skapats i fordon har ordernummer 0. När man pratar om dessa ordrar brukar man därför använda tjänstnummer och utföresdatum.
Läs mer om Ordertyper.
Sök efter fastighetsbeteckning, gatuadress eller namn.
Säg att en bil med ett fack för mat och ett fack för restavfall behöver hjälp. Den som ska hjälpa till har bara ett fack. För att minska risken för att köra till ställen med fel avfalstyp kan den hjälpande föraren filtrera så att bara en av avfallstyperna syns.
Från och med Future 2.140 förs avfallstyp över även för slamtjänster, och då kan även slamförare ha nytta av detta. En slamförare får inte blanda slamtömningar med fettavskiljningstömningar i samma tank. Men de får växla. Så varje gång de tömt bilen kan de välja att tömma slam eller fett.
Filtrera så att du bara ser uppdrag med en sorts avfallstyp.
I Ljungby skapar de på månadsbasis upp ordrar efter körlistor. När man gör det i EDP Future kan man välja att skicka med körlistans namn som en orderlista. Den har man länge kunnat se i EDP Mobile Admin. Nu kan man filtrera på orderlista i fordonet.
Gör en månad i taget genom att filtrera på orderlistor.
I alla riktiga databaser finns det några tjänster med felaktiga koordinater. De kan på grund av felkonverteringar mellan koordinatsystem ligga avlägset, som i Ryssland och i havet utanför Elfenbenskusten. Skräpkoordinater kan ställa till det för den automatiska zoomfunktionen i fordonet. Därför bortser nu EDP Mobile Server från koordinater utanför Norden. I fordonet kommer det istället se ut som att inga koordinater finns. Det kommer gå snabbare att sätta ut nya koordinater när föraren slipper panorera hem från fjärran land.
Nu kan man både flytta behållarkoordinaten och stoppkoordinaten i fordonet.
Stoppkoordinaten behövs när föraren inte får köra ända fram till behållaren.
Ex:
Grusplanen tål inte tung trafik.
All fordonstrafik är förbjuden intill soprummet, för att barn leker på området.
Kör man ända fram måste man sedan backa längre än vad som är ok för arbetsmiljön.
Nu ser man både var man ska ställa bilen och var behållaren ska stå.
-Det är jag som är Andin.
-Nej. Det är jag!
Två änder som bägge säger att de är Andin är kul. Men när fordon beter sig så blir det problem. Det problemet har vi i praktiken eliminerat i den här versionen.
Vid installationen går det inte längre att välja ett fordonsnamn när en annan dator redan valt det.
Läs mer i Lägg till fordon
När allt är frid och fröjd står det: Anslutning till server: Ansluten.
Men när kommunikationen brister får man nu mer hjälp med felsökningen.
Ej ansluten - Det betyder att fordonet inte alls har kontakt med servern. Felsök på kundens sida.
Kommunikationsproblem - Det betyder att fordonet har kontakt med servern men att de inte lyckas prata med varandra. Felsök på EDP:s sida.
Avvikelse låser orderrader - När man lägger en avvikelse som hanterar order kan en förare inte längre ändra på orderraderna i efterhand. Det är bra. för orderraderna ska i det fallet alltid stå på 0.
Avvikelse på flera behållare - När man har en körlisterad som har flera behållare, och man lägger en klarmarkerande avvikelse som kräver foto så får man numera en fråga om man vill lägga den på alla. Svarar man Alla skapas tillräckligt många kopior av avvikelsen för att körlisteraden ska bli klar. Första avvikelsen får det bifogade fotot.
Tömning på körlisterad före order - När en bil innehåller både en körlisterad och en order som hör till samma tjänst är det vanligen för att någon haft fest och har ställt ut en extra säck. När bilen lyfter behållaren första gången ska bilen koppla vikten till körlisteraden. Föraren får av arbetsmiljöskäl inte kasta upp säcken i bilen, utan den ska läggas i behållaren och så ska samma behållare tömmas en gång till. Då ska bilen koppla vikten till ordern. Så gjorde vi inte förr. Då gjorde vi tvärt om. Nu fixat.
Locktyp och lockmått - Det blir lättare för en vikarie att hitta en slambrunn i gräset om programmet berättar vad det är för storlek och material på locket. Denna data skickas först med EDP Future 2.140, och tas emot av EDP Mobile 2.8.
Snabbare ikoner - Vi har förbättrat prestandan för utritning av ikoner. En körlista med 1000 ikoner tar 2 sekunder att öppna, att jämföra med ca 14 sekunder, som det tog i förra versionen. Det märks också på att kartan är mer responsiv när man panorerar.
Antal klara behållare stämmer alltid - I uppdragslistan kan man se hur många behållare som redan är klara på en körlista. På en helt ny körlista kunde det se ut som om några behållare redan var klara. Det var sådana behållare som hörde till tjänster som både saknade behållare i sin lista och saknade ett värde för ANTB (Antal behållare).
För att alltid kunna svara snabbt har Mobile server laddat alla körlisterader och ordrar i minnet. Nackdelen har varit att servern har använt mycket minne, speciellt hos stora kunder som har uppdrag som går långt tillbaka i tiden. Nu laddar servern bara uppdrag som skapats de senaste 99 dagarna i minnet, och resten hämtar den vid behov från SQL-servern. Det kan bli marginellt långsammare att hantera gammal data, men det blir markant mindre minnesanvändning i daglig drift.
Möjlighet att från EDP Mobile Fordon skapa nya körlistor.
Smidiga funktioner för att rensa personuppgifter
Vad förändrades i förra versionen?