Funktionen att bifoga foton till avvikelser är en tilläggsprodukt som heter Foto. Förutom att köpa licens för tilläggsprodukten behöver förare vara utrustade med Android-telefoner och ha appen Foto från EDP. För att se hur man använder appen, se Fotoavvikelse i EDP Mobile Fordon.
Ett överfullt soprum kan ofta beskrivas tydligare med foto än med ord. Det lämnar mindre utrymme för tolkning och gör att organisationen snabbare kan åtgärda arbetsmiljöproblem.
Kunder som fått sin slambrunn tömd ringer ibland in och hävdar att den inte är tömd. Brunnens vattennivå stiger nämligen igen snabbt efter tömning, så i brunnen kan det se ut som om ingen varit där och tömt. Kundtjänst kan då hamna i en utdragen konversation. Men om slamtömningar dokumenteras med foto känner ofta kunden igen sin egen brunn, eller grannens.
Jämfört med att ta foton på privata telefoner och mejla dem till kontoret blir det bättre ordning och reda. Foton syns direkt i programmen i rätt sammanhang och man kommer att kunna automatisera borttagning av foton som inte längre behövs. Därmed lagrar man bara de personuppgifter man behöver.
Öppna Inställningar > Verksamhetssystem.
Det är adressen till EDP:s fotoserver som alltid mellanlagrar bilderna innan de hamnar i ert verksamhetssystem.
Läsnyckel är ett lösenord som EDP Mobile Admin behöver för att kunna hämta foton från EDPs fotoserver.
Skrivnyckel är ett lösenord som EDP Mobile Fordon behöver för att kunna förmedla det till appen på förarens smartphone. Lösenordet används när appen laddar upp foton till fotoservern.
Foton mellanlagras på EDP:s fotoserver i ett antal dagar innan de automatiskt rensas därifrån. Under normala förhållanden hämtas foton från fotoservern inom ett dygn av EDP Mobile Admin och ert verksamhetssystem. Men naturkatastrofer kan orsaka strömavbrott som kan vara några dygn. Skriv in ett antal dagar som gör att ni säkert hinner hämta foton från vår server även vid ovanliga driftstopp.