Släpptes: 2019-06-04
När man tittar i fönstret Körlistederader kan man nu se vilket fordon som körlistan är utplanerad till.
När en bil tömmer ett kärl syns det nu direkt i Körlisterader. Man behöver inte stänga fönstret och öppna det igen för att se den senaste informationen i tabellen.
Den nya ikonen för fordon i kartan ser snabbare ut och det är lättare att se åt vilket håll den åker.
I en körlista kan man se vilken bil den är utplanerad till, och var den är.
Avvikelse kan nu även göra en order klar.
Nu kan man lägga avvikelser som hanterar order, precis som man alltid kunnat med körlisterader. Om man kört hela vägen ut till en gård för att tömma slam, och det står en traktor på brunnslocket, kan man nu lägga en avvikelse som klarmarkerar ordern. Den avvikelsen kan i sin tur skapa en händelse i verksamhetssystemet, så att kunden kan faktureras för besväret.
Säg att en förare råkat skicka in sin körlista av misstag och arbetsledaren är på kurs resten av dagen. Då får föraren tömma resten av kärlen på ren rutin, utan stöd av karta och körlista. Alla dessa tömningar sparas då i bakgrunden i programmet. När föraren dagen efter öppnar en annan körlista kommer alla tömningarna hamna på en enda rad på den körlistan. Låt oss också säga att ett av kärlen var felmärkt, så att det är ett RFID som inte stämmer.
Tidigare har det gått att söka fram tömningen med hjälp av RFID, men man har inte kunnat se var på kartan tömningen skett. Nu kan man det. När man markerar en tömning i listan blir den också markerad i kartan. Det blir alltså lättare att felsöka även när man har haft otur med tekniken.
Det är nu möjligt att lokalisera enskilda tömningar på kartan genom att välja dem i listan.
Ikoner för avvikelser
Efterhand som kunder hört av sig och berättat vad som behöver rapporteras i deras verksamhet har vi ritat nya ikoner. Hör av er om ni fortfarande saknar något.
Tidigare var det obligatoriskt att välja en avvikelse för Ej hanterad körlisterad. Nu kan man låta den vara blank. Då skickas inte en avvikelse till verksamhetssystemet för varje rad som inte är hanterad på en körlista när den avslutas.
Avvikelse kunde ibland hamna på avslutad körlista. Det här kunde hända: En körlista togs emot av ett fordon. Medan fordonet därefter var offline lade föraren avvikelser och tömde kärl på listan. Arbetsledaren på kontoret avräknade körlistan och skapade en restlista. Därefter kom fordonet online och skickade in sin körlista. Då hamnade tömningar och avvikelser på den avräknade körlistan. Då blev det struligt, för den körlistan kunde bara skickas en enda gång till verksamhetssystemet. Nu skickar vi körlistan igen, så att verksamhetssystemet får alla tömningar och avvikelser.
Glömd rad städas. När man flyttade en kopplad tömning ute i fordonet från en nyskapad rad försvann inte den nyskapade raden i EDP Mobile Admin.
Återkalla paxad order. Tidigare låstes en paxad order, så att kontoret inte kunde återkalla den. Nu kan man återkalla paxade ordrar. Det blir nödvändigt att göra om ett fordon får motorhaveri innan uppdraget utförts.
Klar körlisterad är klar för evigt. Vissa avvikelsetyper, som Ej utställt, är klarmarkerande. Om man lade sådana avvikelser i december och efteråt ändrade inställningarna för avvikelsetypen så att de inte längre klarmarkerar rader kunde decembers avklarade körlistor plötsligt se ut som om de inte var klara längre. Nu är det fixat. En rad som klarmarkerats av avvikelse kommer alltid vara klarmarkerad, även om man ändrar på inställningarna efteråt. När körlistan är utskriven till verksamhetssystemet kan inget ändra på den.
Hemliga avvikelser. Avvikelsens koordinat skickas nu med till verksamhetssystemet.
Kraschande fotoinställningar. Programmet kunde krascha när man ändrade i fotoinställningarna och sparade. Det gör det inte längre.
Om man trycker Ctrl + A i fönstret Körlistederader och väljer alla rader i en lista som är hundratals rader som har tömningar kan det ta mycket lång tid innan man får svar av datorn.
I fönstret Körlisterader kan man inte välja tömningar genom att klicka på dem i kartan.
Texten i uppdragslistan är svartare. I kartan är uppdrag är det ännu större skillnad mellan klara och ej klara uppdrag. Det gör att man snabbare uppfattar skillnaden även i starkt solljus eller nattetid, när skärmen automatiskt dimmas ned.
När man panorerar i kartan döljer sig detaljlistan, så att en större del av skärmen kan utnyttjas till karta. Panelen blir automatiskt synlig igen när det behövs, för att se tömningar eller avvikelser.
Längst ned på skärmen kan man se hur många kg fordonet lyft. När du varit och tömt på återvinningscentralen kan du nollställa räkneverket genom att trycka Nollställ viktsummering i Meny. Det kan vara bra att ha koll på fordonets vikt när man ska köra på små broar och enskilda vägar. Är fordonet överlastat kan man få böter.
Högre kontrast på text i listan gör den lättare att läsa i solljus.
Se version i Inställningar.
Om man ringer EDP Support frågar de ofta om vilken version av programmet man har. Förutom att det syns när programmet startar syns det nu även i programmets Inställningar. Tryck på kugghulet för att visa dem.
Nu kan man även visa Nyckelnummer och Portkod i fordonets uppdragslista. De var bara synliga i fordonets detaljlistan tidigare.
Tidigare fanns knappen Klar strax under orderraderna. Nu ligger den uppe i verktygsraden. Då är den alltid lätt att nå, även när man har många orderrader.
Tidigare visade vi både klockslag och datum, trots att man inte kan sätta klockslag på ordrar. Nu visar vi bara den data som finns.
När man är klar med en order trycker man på bocken uppe i verktygsraden.
För våra Norska kunder som inte har RFID-taggar på sina kärl, och inte investerat i en kärlvåg, måste man klarmarkera körlisterader för hand. Det här funkar inte med EDP Future.
Nu kommer ordern automatiskt väljas i listan om bilen lyfter ett kärl med ett RFID som matchar orderns. Så det funkar precis som körlisterader. Fast klarmarkering på ordrar måste fortfarande göras manuellt, eftersom det ofta finns flera rader att fylla i på en order.
QR-knappar utanför bild i Norge. När man scannar en QR-kod för att Koppla foto hamnade Ok, och Avbryt-knapparna utanför bild på lågupplösta skärmar. Nu ska de synas.
Avsluta dialog med Enter. Om man skrev en kommentar på en avvikelse och tryckte Enter hände inget. Man var tvungen att trycka på Ok-knappen. Nu stänger Enter rutan, precis som man förväntar sig.
Skrolla orderrader. Vi hade en bugg som gjorde att detaljlistan ibland skrollade med jättesteg. Hade man fler än 9 orderrader eller fler än 9 tömningar kunde man bara se de 9 första. Nu skrollar panelen mjukt och allt syns.
Flytta position. Det funkade inte att flytta position på kartan om man nyss hade varit inne i inställningar. Nu går det utmärkt.
Körordning för ordrar. Tidigare har inte sorteringen för ordrar gjort något speciellt. Funktionen är gjord för körlistor, som har en ordning. Men nu kan även ordrar sorteras efter körordning. De får då den ordning som ordrarna skapades i i verksamhetssystemet.
Robustare centrering. Det är lite lättare att zooma och markera uppdrag i kartan utan att tappa bilföljarläget. Så man behöver inte trycka på Centrera lika ofta längre.
Rätt klocka. Tidsangivelsen på klarmarkerade ordrar kunde ibland visa fel klockslag på grund av ett konverteringsfel. Nu är det rätt överallt.
Sortering på Utföres. När man sorterar på Utföres senast sorteras uppdragslistan nu faktiskt efter detta istället för att sorteras efter Utföres. Det är inte alltid samma sak. Nu blir det korrekt.
Lättlästa körlistenamn. Tidigare hakade vi på datum och tid på körlistornas namn, för att kunna skilja dagens körlista från den som skickades ut för två veckor sedan. Men alla siffror gjorde namnen svårlästa. Datum och tid finns nu på längden och på tvären på andra ställen. Spana in kolumnerna Planerad, Senast ändrad och Skapad.
Direktfil
Möjlighet att från EDP Mobile Fordon skapa nya körlistor eller ordrar utifrån gamla uppdrag.
Möjlighet att se ärende som är kopplade till uppdrag i EDP Mobile Fordon. Dock syns de redan i EDP Mobile Admin.
Möjlighet att se körlisteförändringar jämfört med förra körlistan i EDP Mobile Fordon
Möjlighet att skriva ut kvitton och etiketter i EDP Mobile Fordon.
API, som kommer ersätta direktfil
Smidiga funktioner för att rensa personuppgifter
Roterande karta. Ni vill ha det. Vi också. Vi uppvaktar kontinuerligt våra leverantörer av kart-teknik får att få snurr på kartan.
Vad förändrades i förra versionen?