Släpptes: 2025-08-19
När en organisation transporterar farligt gods på väg – exempelvis bensindränkta trasor, batterier eller gasolflaskor – gäller regelverket ADR, som ställer krav på dokumentation under transport. Vi har många kunder som idag sköter det på papper, och har efterfrågat en digital lösning.
I grunden handlar det om att hantera trafikolyckor på ett bra sätt. Om en lastbil med farligt avfall välter ska räddningstjänst snabbt kunna läsa sig till vad lastbilen innehåller, så att de kan vidta rätt skyddsåtgärder och hjälpa till utan onödig risk. Lösningen är ett standardiserat transportdokument som beskriver godset och de organisationer som är inblandade: avsändaren, transportören och mottagaren. EDP Mobile visar transportdokumenten i Windowsplattan.
Godsdeklarationens innehåll
Koder och UN-nummer från ADR som beskriver hur avfallet är farligt och vilka varningsetiketter som ska sättas på lasten och lastbilen.
Kvantitet (kg)
Emballagetyp
Föraren kan justera kvantitet och emballage, när det visar sig finnas mer eller mindre att hämta än överenskommet. Om det behövs en helt ny order kan man snabbt skicka den från kontoret. Med en digital lösning slipper man det efterarbete som görs idag när man justerat sina papper med kulspetspenna. Transportdokumentet blir också lättare att läsa när det uppdateras digitalt än när delar av det är handskrivet.
Lansering
Första versionen är klar i EDP Mobile, men du kan inte börja använda den förrän EDP Future har gjort klart sin del.
Med tilläggsprodukten Farligt avfall kan ni hantera transportdokument digitalt.
När man kör farligt avfall tömmer man inte över avfallet i lastbilen. Man tar med sig avfallet i sitt emballage. Och så ersätter man det med ett tomt emballage man haft med sig.
När föraren ska hämta exempelvis bilbatterier behöver han göra en bedömning om emballaget är lämpligt för transport. Bilbatterier skall enligt ADR vara på pall eller i låda och vara åtskilda så att batterisyra inte kan läcka mellan dem om bilen välter.
När man skapar en order måste man ange vilket emballage man förväntar sig finna bilbatterierna i. Men om föraren ser att det är en annan sorts emballage i verkligheten kan han lätt byta. I Inställningar > Emballagetyper kan du se en lista på alla emballagetyper en förare kan välja på.
När föraren justerar emballage på en orderrad är det lättast om emballagelistan bara innehåller emballage som är lämpliga för den tjänst som uppdraget hör till. Så enkelt blir det om man i EDP Future anger en lista av godkända emballage på tjänsten. Du kan kontrollera att listan förts över korrekt i fliken Tjänster.
Varje tjänst kan ha en lista av godkända emballagetyper, för att underlätta för föraren vid justering av emballage på en order.
Under Inställningar > Fordonstyper finns nu en extra flik för ordrar med farligt avfall. För de fordon som både kör farligt avfall och vanligt avfall kan du nu visa olika sorters data i fordonet beroende på vad det är för sorts order.
Om samma fordon kör vanligt och farligt avfall kan listelementen ha olika data.
En ljuslist indikerar om behållaren ska tömmas eller ej.
Botek håller på att ta fram ny utrustning som ska varna föraren. Bilen indikerar med en ljussignal när föraren sätter behållaren mot lyftarmen.
Varning - Behållaren känns inte igen
Klartecken - Behållaren är med på listan över det som ska tömmas idag
Vi har förberett Mobile så att det ska kunna prata med BOTEKS nya system när bilarna börjar rulla ut med dem.
Här syns tydligt hur bråttom det är.
Future har börjat skicka klockslag på Utföres och Utföres senast. Det är bakåtkompatiblet med alla versioner av Mobile.
När man stänger en flik med krysset sparas nu även filtret. Det spar tid för de som brukar starta dagen med att filtrera.
Under Inställningar > Fordon finns redan en funktion som uppdaterar stoppkoordinat när det saknas koordinater. Funktionen använder koordinaten från tömningen. Men klara ordrar har inte alltid tömningar. Nu kan programmet även använda klarkoordinaten. Det är fordonets position när föraren trycker på Klar. Precis som förut är det viktigt att förare klarmarkerar order medan de fortfarande är kvar på platsen.
Nu funkar den här inställningen även när en order saknar tömning.
När en användare kopierar en körlista kan man nu se vem som gjort det. I det vänstra exemplet kan man se att den där STLI01 varit i farten igen.
I det högra exemplet kan man se när en order överfördes till Mobile. Då står det som att den är skapad av Verksamhetssystem.
Se vem som kopierade körlistan i logg-fliken.
Se när ordern kom till Mobile Server.
Tidigare har Future kunnat ansluta till Mobile Server genom att uppge namnet på sitt verksamhetssystem. Det är nästan som ett lösenord. Från och med denna version blir det obligoriskt att använda en längre slumpad textsträng som kallas API-nyckel. En sådan sträng är mycket svårare att gissa, så därför blir det säkrare.
För bakåtkompabilitetens skull introduceras inte något nytt fält i Future. API-nyckeln, som du enkelt genererar i EDP Mobile Admins inställningar för verksamhetssystem, ska klistras in i Futures befintliga styrparameter verksamhetssystemMobileAPI.
Generera API-nyckel i Admin, klistra in i Futures styrparameter Verksamhetssystem.
Starta underhållsjobb manuellt - Servern gör underhållsjobb varje natt, som att arkivera gamla uppdrag och rensa bort data som inte längre behövs. Nu finns det en hemlig meny i EDP Mobile Admin där vår tekniska support kan se vilka underhållsjobb som körts och även starta enskilda jobb manuellt. Det ger oss möjlighet att identifiera och lösa en del problem mycket fortare åt er.
Single sign on borttaget - Den smidiga single sign-on lösning vi har haft bedöms inte längre vara säker nog. Så vi har tagit bort den. Vi hoppas kunna erbjuda en smidig och säker lösning i framtiden, men de två adjektiven är tydligen dödsfiender, så det är svårt att lova något.
Förare får ett nytt kraftfullt verktyg för att redigera körordning. Där syns körordningen i kartan både med linjer och med nummer. Föraren kan snabbt se var det är oordning och flytta en körlisterad i taget genom att skriva in ett nytt nummer för den.
Den nya ordningen börjar gälla direkt.
När föraren är klar skickas avvikelser till Future för att uppdatera körlistan där.
Avvikelsekoden är konfigurerbar i Inställningar > Verksamhetssystem och såklart behöver EDP Future ha en avvikelse uppsatt med samma kod.
Se och ändra kördningen i den nya funktionen Redigera körordning.
Nu visas ett ärendes status även i fordonet. Sen tidigare visas det i EDP Mobile Admin. När ärendets status går från Nytt till Pågående indikerar det att handläggare tagit ärendet vidare. Det motiverar förare att fortsätta rapportera avvikelser.
Föraren ser ärendets status.
Föraren ser hur bråttom det är.
Future har börjat skicka klockslag på Utföres och Utföres senast. I exemplet intill ska föraren tömma mellan kl 12-16.
Klockslag är bakåtkompatiblet med alla versioner av Mobile.
När fordonet tömmer en behållare med okänt RFID visas nu tömningen på karta med en återvinningssymbol. Det gör det lättare för föraren att välja rätt tjänst för tömningen.
Listan sorteras, precis som tidigare, så att de tjänster som är närmst tömningen är längst upp.
Föraren ser var tömningen gjordes, och vilka tjänster som finns i närheten.
Nu kan du styra vilken orderrad vikten hamnar på genom att välja ett lågt orderradnummer åt orderraden i EDP Future. När en bil med viktsensor lyfter en behållare med RFID kommer vikten adderas till den orderrad som har lägst orderradnummer av de orderrader som har kvantitetskod för vikt. I tidigare versioner hamnade tömningen slumpvis på en av de orderrader som hade kvantitetskod för vikt, vilket förstås var mer spännande, men också innebar att föraren ibland fick lägga över värdet manuellt på rätt rad.
Endast ett kartlager - I tidigare versioner kunde man ha flera kartlager igång samtidigt. Det var helt onödigt, för endast den översta syntes, men det tog prestanda att rita ut även de andra lagren.
Orderrader visar enhet - Bredvid kvantiteten visades av någon anledning kvantitetstexten (som egentligen är en rubrik). Det kunde stå 1 Slanglängd, när det borde stå 1 st.
Foto & kommentar på avvikelse - I förra versionen hade vi en bugg som gjorde att endast fotodialogen med QR-kod dök upp när en avvikelsetyp var konfigurerad att kräva både foto och kommentar. Nu visas kommentarsdialogen först, och därefter visas fotodialogen med QR-kod.
Går vidare vid fel - Tidigare kunde en tekniskt fel på en tömning orsaka fullständigt kommunikationsstopp mellan ett fordon och servern. Nu kan fordonet identifiera den felande tömningen, och hoppa över den. Kommunikationen fortsätter, nästan som om det inte finns något problem. Föraren kommer dock se ett felmeddelande i rött.
Fel: Servern tog inte emot alla tömningar. Kontakta support.